fredag 10 februari 2017

Veckoportföljsköpet v.6

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2017 och sedan utvärdera hur det gick.


Veckan har varit en oerhört intensiv rapportvecka där bland andra livsmedelsjättarna ICA Gruppen och Axfood har rapporterat. Axfood kom in sämre än väntat vilket gjorde att jag valde att slå till på en initial position. Jag har länge tänkt att äga båda dessa då de känns som de kan ge ett fint stadigt kassaflöde i många år framöver. Jag vet egentligen inte hur timingen i köpet är bra eller ej då Axfood är högt värderad. Väldigt högt P/E och högsta P/B värderingen på 10 år.

Min take på det hela är att både ICA och Axfood kommer värderas upp i linje med inflationen och den som lyckas få ett försprång i online försäljningen kan komma att bli den bättre investeringen. Helt okej bolag att ha i Veckoportföljen tycker jag som kommer komma att bli min kassaflödesportfölj med många bolag med fin utdelningshistorik.




Veckans köp sammanfattat
  • Axfood: 5 st aktier för 135,10 SEK/aktie --- YOC 4,44%
Totala summan för köpen (inkl. courtage) blev 678,00 SEK och ger oss 30,00 SEK extra i årlig utdelning och förväntad utdelning för rullande 12 månaders ligger nu på 3 598,80:- ifrån veckoportföljens innehav.


Inköpstillfällen för Axfood



Fördelningen i svenska veckoportföljen för tillfället



Utveckling sedan start


1 kommentar:

  1. Fint inlägg!

    Tycker Axfood är ett fint defensiv ankare i portföljen där man inte kan vänta sig att aktien ska slå index men väl en obligationsliknande utdelning som klarar inflationen år efter år.

    Fördelen med aktier som Axfood och ICA är dock att institutionella investerare från tid till annan parkerar pengar i dessa aktier när deras fonder behöver defensiva räntealternativ i brist på bättre alternativ. När de, som t.ex. efter Axfoods rapport och räntebeskeden senast, sedan dumpar innehavet uppstår bra köptillfällen för oss långsiktiga köp och behållsparare.

    SvaraRadera